Responsive Design

Responsive Design is belangrijk!!!

Tegenwoordig is de reis van de gebruiker over het internet ingewikkeld. Mensen hoppen tussen apparaten die toegang hebben tot het web via smartphones, tablets, laptops, desktopcomputers en zelfs tv’s. Om de meest bevredigende gebruikerservaring te bieden, moet u ervoor zorgen dat uw website er even goed uitziet op schermen van alle soorten en maten. Daarom is het belangrijk om een website met responsive design te hebben.

Het is waar dat de meerderheid van het online verkeer via mobiel komt, maar de desktop is nog steeds een goede tweede, en een responsive design zal u helpen het beste van beide werelden te krijgen. Het behoudt de integriteit van de inhoud van uw website, maar past deze aan aan de specifieke kenmerken van de verschillende apparaten, waardoor deze gebruiksvriendelijker wordt.

Maar wat betekent responsive design eigenlijk?

Een responsief ontwerp zorgt ervoor dat een website zich aanpast aan elke schermgrootte. Het maakt het bouwen en onderhouden van twee verschillende versies van uw site overbodig en is net zo eenvoudig te gebruiken op mobiele apparaten als op tablet en desktop.

De responsieve website is ontworpen om zich aan te passen aan het scherm waarop hij wordt bekeken. Daardoor ziet hij er fantastisch uit op elke mobiele telefoon, tablet en desktop. Zo hoeft de gebruiker bij gebruik van een smartphone of ander apparaat met een klein scherm niet horizontaal te scrollen om verborgen inhoud te onthullen, of te dubbeltikken of te knijpen om de pagina in te zoomen. De lay-out past zich aan de schermgrootte aan voor een betere leesbaarheid.

Hoe responsive design werkt

Om een website responsief te maken, moet er extra code worden toegevoegd aan uw bestaande site. Deze code bevat instructies om de veranderingen te activeren, en uw lay-outs vloeiend te maken. Zo wordt dezelfde versie van de website geserveerd aan gebruikers op verschillende apparaten, alleen wordt de inhoud getransformeerd en herschikt voor een betere zichtbaarheid.

Google over responsief

Als u een nieuwe website bouwt en deze responsief wilt maken, is het raadzaam de mobile-first aanpak te volgen. Dit betekent dat u de oorspronkelijke lay-outs zo opstelt dat ze er goed uitzien op een klein scherm en dat u, zodra u klaar bent met het ontwerp, de meta viewport tag, CSS media queries en breakpoints toevoegt, om de schaal te vergroten wanneer deze wordt bekeken op een apparaat met een groot scherm.

Gebruikers van WordPress moeten het zekere voor het onzekere nemen, want de kans is groot dat het gebruikte thema responsief is. U kunt dit controleren door uw website te testen op verschillende apparaten of gewoon door de mobiel-vriendelijkheidstest van Google te proberen. Als u ontdekt dat uw thema niet responsief is, moet u overwegen het te vervangen door een moderner thema. Dit zal de algemene gebruikerservaring op uw website verbeteren en kan u ook helpen uw positie in de organische zoekmachineresultaten te verbeteren.

Voordelen van responsive design

Responsive design zorgt voor een betere mobiele ervaring voor gebruikers. Als uw site niet responsief is, jaagt u misschien de meer dan 4 miljoen online gebruikers weg die liever op hun smartphone op het internet surfen. Zo verliest u inkomsten en blijft u achter bij de concurrentie. Niet alleen dit, maar een responsief ontwerp wordt in feite een van de vereisten voor een toppositie in SERP’s (Search Engine Result Pages).

Betere gebruikerservaring
Een responsive design zal de gebruikerservaring verbeteren, ongeacht of uw websitebezoekers een desktop, een smartphone of een tablet gebruiken.

Zoals gezegd laden responsieve websites, mits goed geoptimaliseerd, veel sneller dan een standaard mobiele versie. Volgens een analyse van Google op basis van meerdere onderzoeken naar het laden van pagina’s kunnen vertragingen de tevredenheid van gebruikers aanzienlijk beïnvloeden en ervoor zorgen dat ze vertrekken en nooit meer terugkeren. De resultaten gelden zowel voor bekende als voor onbekende pagina’s. Dit betekent dat een trage website u niet alleen nieuwe klanten kan kosten, maar ook bestaande.

Door je online bezit te optimaliseren zodat het er beter uitziet en sneller laadt, wordt het gastvrijer voor bezoekers en biedt het de beste ervaring. En wanneer mensen een positief gevoel hebben over uw site is de kans groter dat ze terugkomen.

Een andere goede reden om na te denken over gebruikerservaring is dat Core Web Vitals (Google Pagespeed) nu van invloed zijn op de ranking. Dit betekent dat wanneer er verschillende pagina’s zijn met vergelijkbare inhoud die de zoekintentie van de gebruiker beantwoorden, het algoritme van de zoekmachine in de resultaten de pagina zal tonen die sneller en beter geoptimaliseerd is.

Kosteneffectief
Zoals gezegd, kiezen voor een responsieve website, in plaats van een website met twee versies, betekent dat u slechts één website hoeft te onderhouden en bij te werken. Dit bespaart u tijd en financiën die u kunt investeren in het nog beter en efficiënter maken van de enkele versie van uw website.

Flexibiliteit en schaalbaarheid in de toekomst
Responsive design geeft u de gemakkelijkste en meest toegankelijke manier om de nieuwste apparaten te ondersteunen. Schermvormen en -groottes veranderen in de loop der tijd en niemand weet hoe ze er in de toekomst uit zullen zien. Met een responsieve website hoeft u zich geen zorgen te maken over wat er daarna komt en uw site opnieuw te ontwerpen voor elke nieuwe trendy gadget op de markt.

Responsieve websites zijn net als vloeistof. Ze kunnen omhoog of omlaag schalen om het beste te passen bij de schermen waarop ze worden bekeken. Dit betekent dat als apparaten evolueren naar verschillende schermformaten in tegenstelling tot wat we eerder hebben gezien, responsieve sites altijd klaar zullen zijn om te voldoen aan de nieuwe normen en nog steeds de beste ervaring bieden.

Meer bezoekers en verkoop
Met een eersteklas mobielvriendelijke website en een bevredigende gebruikerservaring zullen de bezoekers blijven komen en meer redenen hebben om te blijven.

Bovendien groeit de trend van online winkelen voortdurend, en momenteel doet ongeveer 60% van de wereldwijde online bevolking zijn online aankopen via een mobiel apparaat. Als uw website is geoptimaliseerd voor hun behoeften en een probleemloze mobiele ervaring biedt, is de kans groot dat zij een aankoop doen en terugkomen voor meer.

Een responsieve website kan niet alleen uw verkoop stimuleren, maar uw inhoud ook beter deelbaar maken en zo nog meer potentiële klanten opleveren. Mensen brengen tegenwoordig gemiddeld 145 minuten per dag door op social media platforms, en het merendeel van dit browsen doen ze op hun telefoon. Als u actief aanwezig bent op sociale media, en wij zien niet in waarom u dat niet zou zijn, betekent dit dat sociale netwerken voortdurend activiteit genereren op uw pagina’s vanaf mobiele apparaten. Een trage en verouderd ogende website kan uw reputatie schaden en al deze bezoekers doen twijfelen aan uw betrouwbaarheid.

WebsiteNU zorgt voor het responsive design van uw website. Wilt u meer weten over wat wij allemaal voor u kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op.